Somali'ye Yapilan Yardımlar Ne Kadar?


Türkiye güvenlik şartları sebebiyle ikili yardım yapan tek ülke olarak kayıtlara geçti. Birleşmiş Milletler'in 2,5 milyar dolarlık yardım çağrısının 2 milyar doları karşılanırken, bu rakamın dışında yer alan Türkiye'nin 270 milyon dolarlık yardım taahhüdü Gayri Safi Milli Hasılası 5,6 milyar dolar olan Somali ekonomisinin yaklaşık yüzde 5'lik kısmına denk geliyor. 2010 yılı sonu rakamlarına göre 9 milyon 900 bin nüfusa sahip olan Somali'de kişi başı milli gelir ise 600 dolar civarında. Türkiye'nin Somali'ye yönelik yardım taahhüdü iki ülke arasında geçen yıl yapılan ticaretin 40 katını aşıyor. 2010'da 4 milyon 810 bin dolarlık ihracat yapılırken, ithalat 1 milyon 361 bin dolar oldu. İki ülke arasındaki toplam ticaret ise 6,1 milyon dolar olarak gerçekleşti. Ancak bu yılın ilk sekiz ayında ise ihracat kaleminde büyük artış oldu. Sekiz aylık dönemde Türk firmalarının Somali'ye ihracatı 15 milyon doları aştı.

Güvenlik sebebiyle Türkiye haricinde bu ülkeye yönelik yapılan yardımlar uluslararası örgütler aracılığıyla gerçekleştiriliyor. Türkiye ise Türk İşbirliği ve Kalkınma İdaresi Başkanlığı (TİKA) başta olmak üzere Kızılay, Kimse Yok mu gibi sivil toplum kuruluşları tarafından yardımlarını ulaştırıyor. Başbakanlık Afet ve Acil Durum Yönetimi Başkanlığı'nın (AFAD) Somali'ye yardım kampanyasında geçen ay sonu itibarıyla biriken tutar 500 milyon lirayı buldu. AFAD tarafından 107,5 milyon lira, Diyanet İşleri Başkanlığı'nca 199,5 milyon lira, diğer kampanyalar kapsamında da 192,6 milyon lira toplandı. Bunların yanı sıra AFAD koordinasyonunda Somali'ye 9 uçak, 7 gemi ile 49 milyon lira tutarında ve yaklaşık 17 bin ton ağırlığında insani yardım malzemesi de gönderildi. Nakliye, dağıtım, güvenlik hizmetleri ve diğer giderler ile birlikte toplam yardım miktarı 67 milyon lira olarak hesaplandı.

Türkiye ile Somali arasındaki ticari ilişkiler yılbaşından itibaren artsa da henüz istenilen noktada değil. 2010 yılı sonu rakamlarına göre Türkiye, Somali'nin en fazla ihracat ve ithalat yaptığı ülkeler arasında yer almıyor. Suudi Arabistan, Kenya, Belarus, İtalya ve Brezilya, Somali'nin en çok iş yaptığı ticari partnerler arasında yer alıyor.

Ayakli Rehber

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

evlerde yapilacak isler, mandal uretimi

Orjin grup başkanları, Zafer Kurşun ve Zafer Yıldırım