Yeni Anadol'u Kim Üretecek?

Merhum işadamı Vehbi Koç’un girişimleriyle başlayan ilk yerli otomobili üretme girişimi, 1966 yılına damgasını vuran en önemli sanayi hamlelerinden biri olarak kabul edildi.

İlk yerli otomobile ne isim verileceği yapılan bir anketle belirlendi.

Ankete gelen 150 bini aşkın mektupta "Anadolu", "Anadol" ve "Koç" isimleri öne çıktı. Birkaç gün süren toplantıların ardından 7 Ekim 1966’da bu otomobile "Anadol" ismi verilmesi kararlaştırıldı ve ilk otomobil de 19 Aralık 1966’da üretildi.

Vehbi Koç tarafından kurulan Otosan Otomobil Sanayi A.Ş tarafından İstanbul’daki fabrikada üretilen Anadol, bugüne kadar Türkiye’nin ilk ve tek seri üretimi yapılan yerli otomobil olma özelliğini kaybetmedi.

Üretimi 1984 yılında durdurulmuş olmasına karşın markanın meraklıları, Anadol’a olan sevgilerini göstermek amacıyla bir kulüp kurdu. Anadol Fan Kulübü, markayı ve Anadol’ları orijinal halleriyle yaşatmayı hedefliyor.

Ford Otosan’ın 50. yılı dolayısıyla bastırılan "Benim Adım Ford Otosan" kitabında Rahmi M. Koç, yerli otomobil fikrinin oluşmasını "Bir perşembe akşamüstü vekaletler bankalar dağılıyor. Mösyö Bernar Nahum ve ben aşağıyaya inerdik, vitrine. Ne oluyor, kim geliyor, kim gidiyor? Bir pikap geldi. Yedek parça satın almaya elmiş bizden. Bu pikap nedir dedik, ’İzmir fuarından aldım’ dedi. bir bakalım dedik torpido gözünü indirdim, İsrailli bir firma. Plastik olduğunu anladık. Hemen bir fikir geldi, acaba biz bunu burada yapabilir miyiz.

Ben Haifa’ya gittim, imalat yerini gördüm. Emek yoğun bir iş. Sonra anladık ki bu teknolojiyi İngiltere’de Reliant Motor Company diye bir firmadan alıyorlar.

Başkanı da Ray Wiggin, sonradan çok ahbap olduk. ’motoru, şanzımanı, diferansiyeli Ford’tan alıyorum, plastikten imal ediyor ve teknolojiyi İsrail’e satıyorum’ dedi. O zaman teknolojinin direk sahibi olmaya karar verdik" şeklinde özetliyor.
Ayakli Rehber

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

evlerde yapilacak isler, mandal uretimi

Orjin grup başkanları, Zafer Kurşun ve Zafer Yıldırım