Petrol Fiyatlarının Artışının Sektörlere Etkisi?

Tunus, Mısır ve en son Libya'da yaşanan olayların etkisiyle artan ham petrol fiyatları Türkiye'de pompaya aynen yansıyor.

Benzinin 4, motorinin 3,5 lirayı aşması tüketicilerin tepkisini çekerken Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, bu artışın motosiklet satıcılarına yarayacağını düşünüyor. Bu yıl üçüncüsü gerçekleştirilen motosiklet, bisiklet ve aksesuarları fuarı Euroasia Motobike Expo'da Zaman'a konuşan Şimşek, "Artan fiyatlar mutlaka motosiklet satışını tetikleyecek." dedi. Sektörün lider firması Uğur Mondial'in genel müdürü Faysal Takmaklı da, "Bu sene satışlar hiç olmadığı kadar patlayacak." diyerek Şimşek'e destek veriyor. "Bir motosikletle 100 kilometrede 3 litre, arabayla 13 litre benzin tüketiyorsunuz." diyen Takmaklı, bu sebeple geçen yıl 47 bin olan motosiklet satışını bu yıl 100 bin olarak belirlediklerini söyledi. 2009'daki satış rakamı 37 bin olan şirketin genel koordinatörü Erdoğan Ulaş ise "Türkiye'de henüz gerçek talep uyanmadı." diyerek hedefe ulaşacaklarını vurguladı. 'Gerçek talebe' ulaşmak için portföyündeki 39 çeşit ürünün tamamını yeniden tasarlayan Uğur Mondial, Aydın Nazilli'de 42 bin metrekare alana kurulu motosiklet fabrikasına da 4 bin metrekare daha ekleyecek. "Petrol fiyatları arttıkça daha çok satıyoruz. Çünkü benzinden tasarruf en az onda bir." diyen Asya Motor Genel Müdürü Uysal Soysal ise dünyada otomobil satışları ile paralel olan motosiklet satışlarının Türkiye'de denk olmamasının da satışları artıracağını söylüyor. Geçen yıl Türkiye'de 790 bin araç, 150 bin motosiklet satılmıştı. Geçen yıl 20 bin motosiklet satan Asya Motor hedef büyüttü ve yıl sonu için 40 bin motosiklet satmayı planladığını açıkladı. Kuba Motor'un genel müdür yardımcısı Mustafa Karakurt da petrol fiyatlarının satışları tetikleyeceğini ifade ederek, "Çünkü kullanıcıları genellikle orta ve alt gelir grubu insanlardan oluşuyor. Bilhassa Anadolu'da bu etkiyi hissedeceğiz. Ayrıca A1-A2 ehliyeti için yapılan başvurular yoğunlaştı." diye konuştu.

EK VERGİ GELİNCE 200 İTHALATÇI FİRMA KAPANDI

Motosiklet sektöründe 2006 yılına kadar 217 ithalatçı firma faaliyet gösteriyordu. Uğur Mondial yöneticisi Ulaş, o dönem hükümetin ithal motosikletlere ortalama 200 dolar ek vergi yüklemesi sebebiyle bu sayının 15'e düştüğünü ve yerli üretimin canlandığını söyledi. Ulaş, sektörün ihracatta da güçlü olabilmesi için yüzde 22 olan ÖTV'nin jetskideki yüzde 8'lik orana çekilmesi gerektiğini belirtti. Motosikletlerin daha kaliteli ve daha çok yerli olmaya başladığını dile getiren Asya Motor Genel Müdürü Uysal Soysal da yedek parça üretimine ağırlık verilmesi gerektiğini ifade etti. Motosiklet pazarının cirosu 250 milyon liraya ulaşırken çalışan sayısı 7 bini aştı.

YILLARA GÖRE MOTOSİKLET SAYISI

2010 2.385.105

2009 2.304.988

2008 2.174.774

2007 2.005.533

2006 1.821.881

2005 1.441.066

2004 1.218.710

2003 1.073.415

2002 1.046.907

2001 1.031.221

2000 1.011.284

1999 975.746

1998 940.935

1997 905.121

1996 854.150

1995 819.922

1994 788.786

1993 743.320

1992 655.347

Kaynak: TÜİK
Ayakli Rehber

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

evlerde yapilacak isler, mandal uretimi

Orjin grup başkanları, Zafer Kurşun ve Zafer Yıldırım