Ankara, Kentpark röportajı

Açılmasının üzerinden henüz bir yıl geçmeden önemli bir ödülün sahibi oldu Kentpark… AMPD tarafından “50.000 Metrekareden Büyük Yılın AVM’si” ödülünü alan Kentpark’ın Genel Müdürü Mehmet Akalın, “Ödülü, bize verilen görevin yerine getirilmesi için verilmiş bir avans olarak kabul ediyoruz” diyor. “Markaların Kenti” sloganı ile kendini hızla geliştirerek iyi bir dinleyici olduklarını ve ezber bozan uygulamaları hayata geçirdiklerini belirten Akalın ile Kentpark’ın Ankara’ya, Ankara’nın Kentpark’a kattıklarını konuştuk

Fulya B. ÖZTÜRK

Ankara, kişi başına düşen AVM sayısında pek çok Avrupa ülkesini bile geride bıraktı. AVM’lerin bu kadar yoğun olduğu bir kentte Kentpark’ın iddiasını anlatır mısınız?
Öncelikle ortaya bir iddia koyabilmek için mevcut durumun tam olarak anlaşılması gerektiğini düşünüyorum. AVM sektörüne daha yakından baktığımızda şu soru akla geliyor: “Pazarda hızlı olan mı? Güzel olan mı? En büyük çekilişlerle verdiği hizmeti çekici gösterenler mi? En fazla outdoor reklam alanına sahip olan mı? kazanıyor yoksa sadece en lüks markaları getirmek yeterli midir?”... Ankara’da mevcut yapıyı ve AVM kullanım alışkanlıklarını değerlendirdiğimizde pazarın tamamen para harcama ve vakit öldürme üzerine kurulu olduğunu görüyoruz. Müşteri, pahalı hediyelerle çekilişlerle seslenen, birbiriyle yarış içinde yapılan “çağrı”ların gürültüsünü dinlemek zorunda bırakılmış durumda. Birbirinden çekici bir sürü teklif bir kaos yaratmış durumda. Kararsız mesajlar, gereksiz iddialar, dev oyuncaklar sunuluyor, devamı gelmeyecek ve genellikle geç haber verilen ve duyulmadan geçip giden günü birlik organizasyon denemeleri söz konusu. AVM’lerin marka seçimleri de müşteriyi farklı adreslerde aradığını bulmaya götürüyor. En iyileri bir arada bulabileceği bir adres olmadığı için birbirine çok uzak bir sürü yere gitmek zorunda kalıyorlar. Müşteri sonuçta bölünüyor. Çocuklar 1-2 saatliğine oyun salonlarına bırakılıyor ve hep benzer şeyler yaşanıyor, bahanesi de “Ankara’da başka yapacak bir şey yok” denmesi. Özellikle, Ankara’da genel AVM algısının ne yazık ki çaresizlik, alternatifsizlik ve kader gibi tanılarla özdeşleştiğini gördük. Bütün tespitlere istinaden, yeni açılmış bir AVM olarak kafa karıştırmadan hizmetlerimizi en tutarlı şekilde anlatmayı seçtik. Hizmet seçimlerimizde tutarlılık göstererek müşterinin kafasında daha iyi ve sağlam bir yere sahip olmaya çalışarak imajımızı güçlendirdik ve kısa sürede Ankara’daki AVM kalabalığından sıyrıldık. Tüm bu karışık görüntüsüne rağmen Ankara pazarında yapılacak çok şey olduğuna inanıyoruz. Eksikler hiç bitmiyor. Önemli olan bu gürültüden iyi bir ders çıkarmak ve adımları doğru atmak olacaktır. Kentpark sadece mimarisi, marka karması ve yaşam alanları bazında sağlam bir kurguyla yola çıkan bir AVM değil. “Markaların Kenti” sloganı ile yaptığı her işte marka olacak kadar kalite hedefleyecek AVM’ler içinde, kendini en hızlı güncelleyen, en hızlı adapte olan, iyi bir dinleyici olup sokağın, pazarın sesini duyabilenlerin ve bunu doğru yorumlayanların yönetim anlayışında olacak.

“Kentpark ödülü hak etti”

Kentpark, AMPD Perakende Ödülleri’nde “Yılın AVM”si ödülünü aldı. Bu kadar kısa sürede oldukça önemli bir ödül, neden Kentpark’a verildi sizce?

Öncelikle bu ödülü Kentpark’a lâyık gören değerli AMPD jüri üyelerine ve oyları ile destek veren AMPD üyelerine çok teşekkür ediyoruz. Pazarın ne istediğini dinlememizin öncelikle inşaat aşamasında bize rehberlik ettiğini söylemeliyim. Özellikle mimari anlamda büyük beğeni toplayan Kentpark’ın, aynı zamanda marka karması ile de göz doldurması, sosyal alanlar ve etkinlikler noktasında tamamen ezber bozan uygulamaları ödülü almamızı sağlayan ana başlıklar. Kentpark’ın bu kadar kısa sürede ödül almasının bir tesadüf olmadığını altını çizerek belirtmek isterim. Açıldığımız günden bu yana sadece Ankara’da değil Türkiye’deki birçok yatırım ve yatırımcı için referans olmuş pek çok özelliğe sahip olan Kentpark AVM, bu yönü ile de ödülü hak etmiştir. Bundan sonra uluslararası düzeyde ödül ve ödüller almak üzere daha çok çalışacağız.

“Yılın AVM”si ödülünü almak Kentpark’a nasıl bir sorumluluk yükleyecek?
Bu ödül ekonominin en önemli dinamosu olan perakende sektörünün mabetleri AVM’lerin, başarılı çalışmalarını teşvik ederek, sektördeki kalite çıtasının yükseltilmesini ve mesleki gelişimin desteklenmesini sağladığı için çok önemli bir kilometre taşı olarak görüyorum. Ödül için 56 AVM ve birçok perakende firması katıldı. Ödül kazanan tüm AVM ve güzide perakende temsilcilerini yürekten tebrik ediyor ve başarılarının devamını diliyorum. Ayrıca her biri kendi alanında itibarlı ve ödül seçiminde objektiflik kriterlerinden taviz vermeden, her yıl olduğu gibi bu yıl da titiz, yoğun bir çalışma sergileyen saygıdeğer jüri üyelerimize şükranlarımı sunuyorum. Ödülü avans olarak kabul ediyoruz. Ulaşmamız gereken çok hedefimiz var. Kararlılıkla, hedeflerimize varacağız. O nedenle bu ödülü, bize verilen görevin yerine getirilmesi için verilmiş bir avans olarak kabul ediyoruz. Öncelikle amacımız; önümüzdeki 10 yıl toplumla etkileşimi, yaşam merkezi olma kriterlerini ve alışverişi bir arada ve toplumla bütünleşmiş bir şekilde sürdürmek, daha ileriye taşımak ve bunu başarabilmek için de yeni modeller üreterek bunların liderliğini yapmaktır. Bu ödül, bu amacın tacı olmuştur.
Halk arasında her geçen gün artan inovasyon ihtiyacına paralel olarak Kentpark AVM’deki bilgi birikimini toplumla paylaşacak ortamlar, etkinlikler ve platformlar kuracağız. İnanıyoruz ki, Türk perakendesinin hızlı gelişebilmesi için önemli etkenlerden bir tanesi de inovasyon kültürünün hem hizmet verenlere hem de hizmet alanlara yayılmasıdır. Kentpark AVM bu ödül ile inovasyonun merkezi olacak. Özeleştiri ve değerlendirme yapabilen, hesap vermekten imtina etmeyen, her zaman şeffaf, uzlaşmacı, katılımcı ve sürekli öğrenen bir AVM olacağız.

Ziyaretçilerin yüzde 75’i üst gelir grubunda

Kentpark’ın oluşum aşamasında öngördüğünüz ziyaretçi profilini yakalayabildiniz mi? Biraz ziyaretçi profilinizden bahseder misiniz?
Sistematik ziyaretçi odaklı bir merkez yönetimini mimari görkemle destekleyerek, Ankara’daki perakende ticarete yeni bir soluk veriyoruz. Elbette bunu markalarımız ile destekleyerek Kentpark’ın temelini attığımız ilk günlerdeki hedefimize ulaştık. Yaptırdığımız anketlerde, Kentpark’ı ayda ziyaret eden ortalama bir milyon 200 bin kişiden 532 bin kişi, alışverişçi olup ortalama 250 lira ve üzerinde alışveriş yapıyorlar. Ziyaretçilerimizin SES dağılımı yüzde 16.23’ü A grubu, yüzde 35,71’i B+, yüzde 26,62’si B grubunda. Bu da gösteriyor ki, ziyaretçilerimizin yüzde 75’i hedeflemiş olduğumuz üst gelir grubuna ait.

Kentpark, kısa bir sürede sadık ziyaretçiler oluşturdu kendisine. Kentpark Ankaralılarla nasıl bir duygusal bağ oluşturdu? Kentpark ziyaretçilerinden ne gibi tepkiler, yorumlar alıyor?
Kentpark’ın ziyaretçi profilini yüzde 65‘i kadınlardan oluşuyor. Kadın müşterilerimizin ortalama aylık gelirleri 3 bin 950 lira civarında, haftada en az 2 defa Kentpark’ı ziyaret ediyorlar. Özellikle, Kentpark civarına bulunan kamu ve özel iş yerlerinde çalışan 6 bin kişinin sıklıkla uğradığı bir mekân Kentpark AVM, sadece hızla yemek yenilerek gidilen bir mekândan ziyade ferah ve şık ortamlarda kısa öğle molalarının en uğrak yeri konumunda. Oluşan bu sadık müşteri profilinin en önemli katkısı, Kentpark’ı sahiplendikleri için önerileri ile bizi iyiler arasında en iyi yapacak dilek ve önerilerde bulunarak birçok katma değer sağlıyorlar. Bölgede yaşayan üst gelir seviyesindeki nüfusunun beklentileri yüksek. Bu yüksek beklentiyi karşılamak hatta ilişki içerisinde olduğumuz tüm misafirlerimizi daha da geliştirecek işler yapmaya çalışıyoruz.

Kentpark Ankara’ya neler kattı? Ankaralıların sosyal ve kültürel hayatına ne gibi katkılarda bulundu?
Bu noktada, öncelikle markalardan bahsetmek gerekir. Kentpark Ankara’ya, Paris Hilton, Decathlon, Harvey Nichols, Armani Jeans, Pal Zileri, Salvatore Ferragamo, Rossmann, New Balance, Burger Story, Givane Gentile, Stride Rite, Home Sweet Home, Chakra ve Perstij Sinemalarını kazandırdı. Bunlara ilave olarak Macera Adası Çocuk Eğlence Parkı, Ankara’nın tek su ve ışık gösterisi göleti ve açık pazar konseptini sunuyoruz. Temmuz ayında başlayıp ekim ayına kadar her cumartesi Kentpark’tan canlı olarak yayınlanan “Ferhat Göçer ile” programı, sektörümüzde de çok yankı buldu. Gezici orkestrası, her hafta sonu çocuk tiyatrosu, vizyona giren filmlerin Ankara galalarının tek adresi olan Kentpark, sosyal hayatın da ayrılmaz parçası oldu.

Başarı = Lokasyon + yönetim ekibi + marka karması

Kentpark, pek çok etkinliğe de ev sahipliği yapıyor. Ziyaretçi trafiğinize ne gibi katkılar sağlıyor? Bu yıl planladığınız etkinlikler hakkında da bilgi verir misiniz?
Belirttiğim gibi Ferhat Göçer ile yaptığımız program çok yankı getirdi. Her hafta 250 lira ve üzeri alışveriş yapanların bilet alabildiği organizasyonumuzda en az 2 bin bilet veriliyordu. Bu hem mağaza cirolarımıza hem de AVM giriş sayılarına önemli katkılarda bulundu. Nisan ayında hayata geçirdiğimiz dünyanın tek 4D balmumu heykel müzesi hem okullardan hem de AVM ziyaretçileri tarafından çok büyük ilgi gördü. Açıldığı günden bu yana biletli olarak 75 bin kişi ziyaret etti. 2011 yılında TV yapımlarına devam edeceğiz. Yurt dışından çok önemli bir sergiyi getireceğiz. 6 ay kalmasını planladığımız sergiye çevre kentlerden de çok ziyaretçi geleceğini ve bu süre içinde 150 bin ziyaretçiye ulaşmayı hedefliyoruz.

Kentpark’ın doluluk oranı nedir, bilgi verebilir misiniz?
Yüzde 94 doluluk oranına ulaştık. Ancak, kiralanmayan alanlar uzun zamandır görüşmekte olduğumuz bazı anchor markalara ait. 2011 yılında buraları da kiralayarak tam doluluk noktasına geleceğiz.

Bir AVM için en önemli şey nedir sizce? “Olmazsa olmaz” dediğiniz?
Çok klişe olacak ancak bir numaraya “lokasyonu”u yerleştiriyorum. İki numaraya AVM yönetim ekibini ve üç numaraya da marka karmasını… “Olmazsa olmaz” diye bir şey yok bence. Bizim işimizin doğasında fleksible olmak var. Olmayanın yerine mutlaka olan bir çözüm üretiriz.

2010 yılı Kentpark için önemli bir yıl oldu sanırım. Siz nasıl değerlendiriyorsunuz geçtiğimiz yılı? Hedeflerinizin neresindesiniz?
2010 yılında, krizin en sıkıntılı süreçleri olan inşaat ve pazarlamayı aşıp öncelikle AVM’yi açtık. İkinci iş olarak açılışımıza yetişemeyen mağazaların hızla açılışlarını yapıp doluluğu artırmalarını sağladık. Ardında da Kentpark’ın farkını Ankara’ya göstermeye başladık. Ankaralılar ayda 1 milyon 2 bin ziyareti ile daha yılımızı doldurmadan teveccüh edip ödülümüzü verdi. AMPD’de “50.000 Metrekareden Büyük AVM” kategorisinde “Yılın AVM Ödülü”nü vererek bunu taçlandırdı.

Ankara ve Kentpark için nasıl bir 2011 olmasını planlıyorsunuz?
2011’in en önemli referans noktası genel seçimler. Ülkemizin kalbi Ankara’da atıyor. Burada hapşırma olunca memleketin geri kalanı zatürre oluyor. Bu nedenle, 2011’de süreçleri çok iyi tutup gelişmelere göre pozisyon almayı, tüm olasılıklara göre alternatif geliştirmeyi planlıyoruz.


AVM profili
Yatırımcı firma: Megatürk A.Ş
Yönetim: Kentpark Alışveriş Merkezi
Mimari proje: Öncüoğlu Mimarlık
Açılış tarihi: 12 Şubat 2010
Arsa alanı: 42 bin 500 metrekare
Toplam kapalı alan: 235 bin metrekare
Toplam kiralanabilir alan: 80 bin metrekare
AVM kat sayısı: 4
Mağaza sayısı: 191
500 metrekareden büyük ve katlı mağazaları: Harvey Nichols (4 bin 100 metrekare), Media Markt (5 bin 873 metrekare), Most Spor Merkezi (7 bin 250 metrekare), Macera Adası (bin 573 metrekare), Arkadas Kitap (bin 31 metrekare), Sinema (3 bin 300 metrekare), Rolling Ball Bowling (2 bin 750 metrekare), Çağdaş (980 metrekare), LCW (bin 568 metrekare), Defacto (575 metrekare), Darty (Bin 550 metrekare), Flo (502 metrekare), Rossman (bin 100 metrekare), YKM (3 bin 635 metrekare), Decathlon (2 bin 300 metrekare), GAP (878 metrekare), Koton (805 metrekare), Zebrano (bin 352 metrekare), Toyzz Shop (500 metrekare), Lazzoni (bin 42 metrekare), Tab Sanat (980 metrekare).
Elektronik market: Media Markt, Darty, Teknosa, Kutup, Sony - Siemens
Yapı market: Yok
Hipermarket: Çağdaş Market
Toplam restoran, fast food, kafe sayısı: 40
Oturma kapasitesi: 2 bin 100
Otopark alanı: 153 bin metrekare
Otopark kapasitesi: 4 bin adet
Adres: Eskişehir Yolu 7. Kilometre No: 164 06520 Çankaya / Ankara
Tel: 0312 444 74 77
Faks: 0312 219 95 00
Web: www.kentpark.com.tr
http://ayaklirehber.blogspot.com

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

evlerde yapilacak isler, mandal uretimi

Orjin grup başkanları, Zafer Kurşun ve Zafer Yıldırım